May 11, 2005

مشتي از ان هزاران

نمايشگاه كتاب امسال هم بالاخره با اما و اگر هاي زياد برگزار شد . آن هم در همان مكان هميشگي كه لااقل در اين سال ها عادت به ديدن و خريدن كتاب را در ايراني جماعت زنده نگه داشته است. در روزهاي اخير بازديدي شتاب زده از اين جشن بزرگ فرهنگ كرده ام كه فكر كنم بد نباشد سوغاتي از ان را به بازديد كنندگان اين تارنما ارزاني كنم . فردا ( پنجشنبه ) را به بازديد كلي از نمايشگاه اختصاص داده ام و قرار است از ساعت 3 تا 5 بعد از ظهر هم همراه با مفتون اميني ، مهدي اخوان لنگرودي ، فرهاد عابديني ، علي عبداللهي و رسول يونان ميهمان غرفه ي مجله ي ادبي شوكران باشم .
و اما سوغات ان بازديد كوتاه :
غزل غزل هاي سليمان
جذاب ترين بخش كتاب مقدس سروده هايي است منسوب به سليمان پيامبر كه حال و هوايي انساني و عملگرايانه دارد . اين بخش از كتاب مقدس را اين بار شاعر خوش ذوق اصفهاني حسن صفدري در 8 باب ترجمه كرده و همراه با تفسيري از فرانك جانسون و مقدمه اي از خودش به چاپ رسانيده . رواني ترجمه و واژه گزيني مناسب و قابل درك براي خواننده ي امروز از جمله ويژگي هاي ترجمه ي صفدري است. اين در حالي است كه از اين بخش كتاب مقدس ترجمه ي ديگري نيز خوانده ام كه كار سيد علي صالحي بود و تلاش او بر اين بود كه از متن ترجمه اي منظوم به دست دهد . اگر اشتباه نكنم شاملو هم غزل غزل هاي سليمان را ترجمه كرده است كه البته ان ترجمه را نخوانده ام . به هر حال ترجمه ي صفدري اثر خوبي است كه مي تواند براي بيشتر مخاطبان جذاب باشد. اين كتاب را مي توانيد در غرفه ي انتشارات فرهنگ مردم كه كتاب هاي نشر نقش خورشيد اصفهان را هم عرضه مي كند تهيه كنيد.
اين روزهايم گلوست
تازه ترين اثر پگاه احمدي كتابي است به اين نام كه در آن مي توانيد شعر بلند تحشيه بر ديوار خانگي را همراه با شعر هاي جديد تري چون خرابه ي طاها و خواهر ، حواري ، صذا و گزارش كاشي هاي شيخ لطف الله و حوض متهم ، بخوانيد
اين كتاب با اثر قبلي احمدي يعني كادنس فرق هاي زيادي دارد و تمهيد هاي زباني آن ماهرانه ترند به طوري كه در بعضي موارد از حد تمهيد صرف فراتر مي روند و مي توانيم نامشان را اتفاق زباني بگذلريم . اين روزهايم گلوست را مي توانيد از غرفه ي نشر ثالث تهيه كنيد.

و بقيه ماجرا
تبصره نام جديد ترين كتاب مهرنوش قربانعلي است كه نشر ارويج منتشرش كرده است ، رسول يونان كتاب كوچكي منتشر كرده كه اسمش قصه كوچك عشق است و مي توانيد در غرفه ي نشر نگيما تهيه اش كنيد . اسم كتاب جديد فرياد شيري هم امضاي تازه مي خواهد اين نام است كه همان جا يافتني است.
حكايت همچنان باقيست …

No comments: