Sep 25, 2003

ادوارد سعيد درگذشت

متاسفانه با خبر شدم که ادوارد سعيد متفکر فلسطينی و فعال حقوق بشر ديشب در امريکا فوت کرده است.سعيد از جمله روشنفکرانی بود که همواره در جهت رساندن صدای قربانيان شکنجه و ديکتاتوری به گوش جهانيان فعاليت می کرد و از جمله در مقاطعی درباره وقايع کشورمان اظهار نظر کرده بود.متن کامل خبر به نقل از بی بی سی از اين قرار است:


خاموشی سخنگوی فلسطينيان در غرب

پل هارپر
خبرنگار بی بی سی
ادوارد سعيد روشنفکر و نويسنده فلسطينی - آمريکايی روز پنجشنبه 25 سپتامبر در آمريکا در گذشت.
او که شصت و هفت سال داشت و ساليان طولانی مبتلا به سرطان خون بود او از سخنگويان و مدافعان ممتاز آرمان فلسطينيان در غرب به شمار می رفت و منتقد تندگوی اسرائيل بود.
شايد پس از ياسر عرفات، ادوارد سعيد شناخته شده ترين فلسطينی عصر نوين باشد.
او به عنوان نويسنده و دانشگاهی در آمريکا، جايی که بخش عمده دوران بزرگسالی اش را در آن گذراند، به شهرت رسيد و به عنوان استاد ادبيات تطبيقی در دانشگاه کلمبيای آمريکا درگير طيف گسترده ای از مسائل گوناگون از جمله آثار کلاسيک ادبيات انگليسی مانند آثار جين آستين شد.
اما نوشته هايش در باب خاورميانه، بخصوص انتشار کتاب بشدت تأثيرگذار خاورشناسی در سال 1978 بود که باعث شهرت عالمگيرش شد.
نظريه او در اين کتاب اين است که رشته خاورشناسی در دانشگاههای غربی تمام و کمال بر توهمات امپرياليستی و نژادپرستانه درباره خاورميانه استوار است.
ادوارد سعيد سخنگوی زبان آور آرمان فلسطينيان بود اما اين مسأله او را از انتقاد صريح از ياسر عرفات که به اعتقاد او به معامله غيرعملی صلح با اسرائيل دست يافته بود بازنداشت.