Jun 24, 2006

شعر- بازي

آنچه در ادامه می خوانید خبری است که خبرگزاری ایرنا از نمایشگاهی که به همراه دوستان برگزار کرده ایم مخابره کرد. امیدوارم در آینده و در مجالی بیشتر بتوانم درباره این تجربه ادبی بیشتر در اینجا بنویسم.

نمايشگاه افسردگي عميق تر" در ادامه تجربه سابق امیرعلی قاسمي با عنوان "افسردگي عميق" در سال 1383 برگزار مي شود، با اين تفاوت كه اين هنرمند اين بار تصميم گرفته است پلي ارتباطي را ميان هنرهاي تجسمي و ادبيات ايجاد كند.
بخش ادبيات اين نمايشگاه در دو گالري برگزار مي شود:
گالري طراحان آزاد (تهران - ميدان گلها - ميدان سلماس - شماره 41) از دوم تا نهم تيرماه براي نخستين بار در ايران نوعي شعر – بازي را توسط "عليرضا بهنام" شاعر و مترجم معاصر به اجرا مي گذارد.
شعر – بازي از دهه 50 ميلادي در جهان به وجود آمده است و از همان ابتدا بحث بر سر اين كه آن را جزو ادبيات يا هنرهاي تجسمي محسوب كنند، با آن همراه بوده است. در نهايت، پس از تحولاتي كه در زمينه هنر در جهان ايجاد شد، هر دو گروه اديبان و هنرمندان به اين نتيجه رسيدند كه شعر- بازی نوعي هنر مفهومي و حد فاصلي است كه ادبيات مكتوب را به صدا و حركت پيوند مي دهد. امروزه در بسياري از جشنواره هاي معتبر شعر در جهان بخشي را نيز به اين نوع شعر اختصاص مي دهند.
"عليرضا بهنام" درباره شعر – بازي خود در اين نمايشگاه به خبرنگار ما گفت:« اجراي من نوع خاصي از شعر-بازی است كه ويرايش تازه تري را از دو شعر من كه قبلاً چاپ شده ارائه مي دهد، يعني ويرايش با صدا و حركت.»
اين شاعر با تأكيد بر اين كه در انواع ديگر پرفرمنس - شعر، شاعري بر اساس يك پرفرمنس شعري مي نويسد، اظهار داشت: «تفاوت اجراي من با آن شعر – بازي ها در اين است كه در اينجا شعر موجود بوده و اين اجرا ويرايش تازه تري از همان شعر است كه خصوصيات جديدي پيدا كرده است.»
بهنام در اين نمايشگاه، شعر – بازي خود را بر اساس دو شعر "نرد باختم" و "اين نقشه جن دارد كمي به سمت اريب" كه از سروده هاي خودش است، به اجرا مي گذارد.
گالري تهران (تهران - خيابان قدس - ضلع شرقي دانشگاه تهران) نيز در ساعات 15 الي 20 روزهاي سوم تا 14 تيرماه آثار تعدادي از شاعران و نويسندگان معاصر را كه مرتبط با موضوع نمايشگاه يعني "افسردگي عميق تر" است، به صورت تابلوهاي تايپوگرافي به نمايش مي گذارد.
شرط شركت دادن آثار ادبي در نمايشگاه "افسردگي عميق تر" علاوه بر مرتبط بودن با موضوع نمايشگاه، اين بوده كه تعداد كلمات آنها نيز كمتر از پانصد كلمه باشد.
از جمله شاعران و نويسندگاني كه آثار كوتاه آنها در اين نمايشگاه به صورت تابلوهاي تايپوگرافي ارائه شده است مي توان به هوشيار انصاري فر، پگاه احمدي، عليرضابهنام، سپيده جديري، بهاره رضايي، روجا چمنكار، اميرعلي قاسمي، سعيد طباطبايي، الهه رهرونيا، حسن صفدري، ايرج صفدري، مژگان عياري و پدرام رضايي زاده اشاره كرد.